Zeszyty naukowe
Autor: Piotr Siemiątkowski, Piotr Gajkowski 373
Strony: 373-384
pdf pełen tekst

Streszczenie

W ciągu ostatnich dziesięciu lat obserwuje się coraz silniejszą ekspansję przemysłu azjatyckiego na rynki europejskie. Firmy z Dalekiego Wschodu stosują specyficzny model zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym. Wśród nich znajdują się podmioty gospodarcze z Japonii. Specyfikę ich działalności zobrazowano na przykładzie PTOM Sp z o.o. Firma ta przedstawia typowy dla Japonii system zarządzania zawierający szczególne relacje z klientem. Poniższy artykuł przedstawia parametry ekspansji japońskich przedsiębiorstw i jej uwarunkowania oraz relacje z klientem w japońskim modelu zarządzania. Przedstawiony przykład ukazuje korzyści i zagrożenia wynikające z przeniesienia japońskiego modelu na grunt europejski.

Słowa kluczowe: kaizen, keiretsu, japońskie inwestycje, BIZ.

SPECIFICITY OF RELATIONS WITH A CORPORATE CLIENT IN THE JAPANESE MODEL OF INTERNATIONAL PRODUCTION EXPANSION AS FOUND IN POLAND TOKAI OKAYA MANUFACTURING LTD.

Summary
Throughout the decade, there has been a noticeably strong expansion of Asian industry onto the European markets. Far eastern firms employ a specific model of managing a manufacturing enterprise and the economic subjects of Japan are amonge this group of firms. The specificity of their activity has been illustrated on the example of PTOM Ltd. It displays a typically Japanese management system which includes particular customer relations. The fallowing article illustrates the Japanese enterprises expansion, its determinants and customer relations within the Japanese model of management. Employing such a method in the european market area carries merits as well as risks, as exemplified by the aforementioned firm.

Keywords: kaizen, keiretsu.