Zeszyty naukowe
Autor: Stanisław Kasiewicz, Błażej Lepczyński 43
Strony: 43-52
pdf pełen tekst

Streszczenie
Artykuł przedstawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw nt. wpływu ryzyka na proces tworzenia strategii korporacyjnej. Głównym celem badań była ocena wzajemnych relacji między opracowaniem i realizacją strategii przedsiębiorstwa a zarządzaniem ryzykiem. Wyniki badania przedstawione zostały w trzech podstawowych obszarach problemowych. Pierwszy obszar dotyczył oceny postrzegania przyszłego ryzyka jako czynnika, który motywuje zarządy przedsiębiorstw do jego uwzględnienia w pracach analitycznych nad opracowaniem i implementacją strategii przedsiębiorstwa. Drugim obszarem badania były zagadnienia integracji strategii przedsiębiorstwa z ryzykiem. Ostatnim obszarem, który zawierała ankieta były zagadnienia oceny podejmowanych działań motywujących do realizacji strategii poprzez wykorzystanie zarządzania ryzykiem.

ROLE OF RISK IN BUILDING A COMPETITIVE ENTERPRISE STRATEGY – PRESENTATION OF SURVEY RESULTS
Summary
This paper presents relationship between risk and corporate strategy. The primary aim of this paper is to assess how companies account for risks in the strategy building process. The results are presented in three main problem areas. The first area concerns the perception of future risk assessment as a factor which motivates boards of companies to include risks in analytical work on the development and implementation of corporate strategies. Another area of research are the issues of integration of risk and corporate strategy. The last area in the survey is the assessment of actions that motivate the implementation of strategies through the use of risk management.
The main conclusion from our study is that Polish companies are in the area of high or very high risk and uncertainty. The approach to building effective and efficient strategies need to be radically changed in relation to practices adopted currently in companies. In our opinion, it requires a different location of risk issues, in particular, increasing the role of strategic risk management. The study shows that the current crisis can be an important factor for re-evaluation of thinking about risk in Polish enterprises. Almost 40% of companies surveyed indicated that their companies significantly increased the importance of risk management, and every tenth company acknowledged that the issue of risk became a strategic challenge for them.