Zeszyty naukowe
Autor: Waldemar Gos 305
Strony: 305-313
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem artykułu jest określenie założeń, które należy uwzględnić dokonując kalkulacji kosztów kształcenia uczelni publicznej. Metodologia badania – w opracowaniu wykorzystano metodę analizy źródeł oraz metodę dedukcji i indukcji. Wynik – w opracowaniu proponuje się uproszoną metodologię ustalenia kosztów kształcenia studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Oryginalność/Wartość – w artykule stawia się hipotezę, że regulacje prawne nie powinny uzależniać zasad kalkulacji kosztów kształcenia wyłącznie od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości określonych przez rektora uczelni. Należy opracować założenia, które będą stosowane przez wszystkie uczelnie, co pozwoli na możliwość porównywalności kosztów kształcenia.

Słowa kluczowe: koszty, rachunkowość, kształcenie

CALCULATION OF COSTS OF EDUCATION IN UNIVERSITIES

Abstract
Purpose – the aim of this paper is to identify the assumptions that need to be taken into account by making the calculation of the cost of a public college education. Design/Methodology/Approach – the study used the method of analysis of the sources and the method of deduction and induction. Findings – this paper proposes a simplified methodology for determining the cost of training full-time and part-time. Originality/Value – in this paper it is hypothesized that the regulations should not make the rules for calculating the costs of education solely on accounting principles (policy) specified by the rector of the university. Assumptions need to be developed that will be used by all schools, allowing the possibility of comparability of the costs of education.

Keywords: cost, accounting, costs of education