Zeszyty naukowe
Autor: Robert Jankowski, Joanna Olbryś 645
Strony: 645–658
pdfpełen tekst

Streszczenie:
Cel – Aby opisać zjawisko, jakim jest płynność, należy skoncentrować się na kilku jego charakterystykach równocześnie. Charakterystyki te zazwyczaj określane są w literaturze jako wymiary płynności rynku. Głównym celem pracy była analiza teoretyczna wymiarów płynności oraz badanie empiryczne na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA. Dodatkowym celem była analiza wrażliwości uzyskanych wyników na wybór okresu badania, z uwzględnieniem całej próby statystycznej oraz trzech jednakowo licznych podokresów: przed kryzysem, kryzys, po kryzysie.
Metodologia badania – Badaniem objęto grupę 147 spółek. Wybór wymiarów płynności oraz metod ich aproksymacji był zdeterminowany dostępnością danych. Z powodu braku dostępu do informacji dotyczących cen i wolumenów zleceń kupna i sprzedaży na giełdzie warszawskiej, możliwe było jedynie oszacowanie naprężenia rynku. Ponadto, w celu obserwacji tzw. efektu wielkości spółki, wyodrębniono grupy spółek dużych, średnich i małych, w okresie od stycznia 2005 do grudnia 2014 roku.
Wynik – W każdej z analizowanych grup największą średnią wartość naprężenia stwierdzono w czasie kryzysu. Jest to oznaka obniżenia płynności walorów w tym okresie, spowodowanego wzrostem kosztów reprezentowanych przez dzienną rozpiętość cen sprzedaż/kupno.
Oryginalność/wartość – Zgodnie z wiedzą autorów, analogiczne badania nie były dotąd prowadzone na polskim rynku giełdowym.
Słowa kluczowe: wymiary płynności rynku, naprężenie rynku, głębokość rynku, elastyczność rynku

DIMENSIONS OF STOCK MARKET LIQUIDITY

Abstract:
Purpose – Liquidity in a financial market is not a one-dimensional variable but includes several dimensions. The main aim of the paper is a theoretical analysis of dimensions of market liquidity as well as an empirical investigation in the Warsaw Stock Exchange. The additional goal is a robustness analysis of results obtained with respect to the whole sample period January 2005–December 2014, and three adjacent sub-samples of equal size: the pre-crisis, crisis, and post-crisis periods.
Design/methodology/approach – The 147 WSE-listed companies are investigated. Moreover, to analyse the size effect, the firms are divided into three size groups. Due to the lack of access to intraday trading data for the WSE, only a market tightness is estimated. Tightness is measured by an average daily bid/ask spread and it shows the cost of illiquidity.
Findings – The empirical results confirm that the market tightness is higher in the crisis period compared to the whole sample, pre-, and post-crisis periods, for all groups of stocks in the WSE.
Originality/value – To the best of the authors’ knowledge, no such research has been undertaken for the Warsaw Stock Exchange.
Keywords: dimensions of market liquidity, market tightness, market depth, market resiliency