Zeszyty naukowe
Autor: Piotr Oleksyk 501
Strony: 501–507
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-53
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem artykułu jest próba integracji najważniejszych czynników będących podstawą decyzji menedżerskich w małych i średnich przedsiębiorstwach. Podejmowanie decyzji powinno opierać się na trzech ważnych elementach: informacjach płynących z otoczenia przedsiębiorstwa, wynikach przedsiębiorstwa oraz wielkości i branży w jakiej działa. Tak przygotowane założenia są podstawą do opracowania gotowych modeli decyzyjnych.
Metodologia badania – badanie literatury zostało uzupełnione o analizę zapotrzebowania menedżerów na najważniejsze informacje. Następnie wykorzystując wnioskowanie przez analogię oraz wykorzystując metodę dedukcyjną zaproponowane zostaną najważniejsze rozwiązania w zakresie opracowania gotowych ścieżek decyzyjnych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem.
Wynik – przeprowadzone przez autora badania pozwalają na identyfikację kluczowych informacji zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, które stały się podstawą do wypracowanych decyzji niezbędnych do utrzymania pozycji konkurencyjnej i wiarygodności finansowej.
Oryginalność/Wartość – wartością artykułu jest oryginalna propozycja wsparcia decyzji zarządzających jednostką gospodarczą symptomami finansowymi będącymi kompilacją sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz sygnałów rynkowych.
Słowa kluczowe: analiza finansowa, wspomaganie decyzji, sprawozdawczość finansowa

THE ROLE OF REPORTING IN DESIGNING THE MODELS OF DECISION-MAKING FOR SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES

Abstract
Purpose – the purpose of this article is to integrate the most important factors underlying managerial decisions in small and medium-sized enterprises. Decision-making should be based on three important elements: the information coming from the business environment, internal reporting and the size and the sector in which it operates. The proposed assumptions are the basis for the development of ready-made models of decision-making.
Design/Methodology/Approach – the study of literature is the starting point in this article. These studies have been complemented by an analysis of the demand of managers on the most important information. Then, using reasoning by analogy and by using the deductive method proposed will be proposed solutions for the development of ready-made paths of decision-making in the management of the company.
Findings – conducted by the author of the study allow to identify key information, both internal and external, which became the basis for the developed decisions necessary to maintain a competitive position and financial credibility.
Originality/Value – the value of the article is original decision support system for unit managers which are a compilation of the financial company's financial situation and market signals.
Keywords: financial analysis, decision support, financial reporting