Zeszyty naukowe
Autor: Maciej Koszel, Adam Weinert 153
Strony: 153-169
pdf pełen tekst

Streszczenie
W artykule zaprezentowano istotę i rolę koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w kształtowaniu nowoczesnego procesu produkcyjnego, który koncentruje się przede wszystkim na zaspokojeniu potrzeb klientów przy jednoczesnej maksymalizacji efektywności ekonomicznej. We wstępie przedstawiono główne założenia omawianych koncepcji, w tym ich syntetyczne definicje oraz główne obszary realizacji. Zakończenie tej części opracowania stanowi ocena wpływu analizowanych koncepcji na działalność podmiotów gospodarczych, w tym ich wizerunek, reputację oraz pozycję konkurencyjną. W artykule stwierdzono, że wykorzystanie koncepcji zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu pozytywnie wpływa na przedsiębiorstwo zarówno w jego wymiarze wewnę-trznym (racjonalizacja procesów produkcyjnych skutkująca oszczędnościami – „cięcie kosztów"), jak i w wymiarze zewnętrznym (umocnienie relacji z klientami, poprawa wizerunku przedsiębiorstwa). Drugą część artykułu stanowią studia przypadków wybra-nych podmiotów gospodarczych, które w swej strategii biznesowej uznały zrówno-ważony rozwój i społeczną odpowiedzialność biznesu za wyznaczniki dla realizacji wizji przedsiębiorstwa na gruncie formalnych rozwiązań organizacyjnych i działań operacyjnych w praktyce biznesowej. Przesłanki przedmiotowych koncepcji są wyko-rzystywane w procesie zarządzania produkcją, w tym przy opracowywaniu nowych produktów spełniających kryteria społecznej odpowiedzialności i powstających w zgo-dzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe: rozwój zrównoważony, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, proces zarządzania produkcją

USING THE CONCEPT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE PRODUCTION PROCESS MANAGEMENT

Summary
This paper presents the nature and role of sustainable development and corporate social responsibility in the shaping of the modern production process, which focuses on primarily on meeting the needs of customers and at the same time on maximizing economic efficiency. The introduction discusses the main objectives of these concepts, including their synthetic definitions and main areas of implementation. Completion of this part of paper is the assessment of the impact of the analyzed concepts on the functioning of enterprises, including their image, reputation and competitive position. The article stated that the use of sustainable development and corporate social responsibility positively impact on the companies in its internal and external dimensions (rationalization of production process resulting in economic savings, strengthen relationship with customers, improving the image, etc.).
The second part of the article is a case studies of the selected companies – one of the world FMCG's leaders, which in its business strategy consider sustainable development and corporate social responsibility as a crucial determinants for the vision of the company. The premises of these concepts are used in the production management process – including the development of new, innovative products that meet the criteria for socially responsible products and are produced in accordance with the principles of sustainable development.
Keywords: sustainable development, corporate social responsibility, production pro-cess management