Zeszyty naukowe
Autor: Anna Wieczorek-Szymańska 103
Strony: 103-116
pdf pełen tekst

Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie procesu pomiaru kompetencji w organizacji aplikującej podejście kompetencyjne. Skupiono uwagę na dwóch zasadniczych etapach pomiaru: po pierwsze, na procedurze identyfikacji kompetencji stanowiskowych, a po drugie, na analizie wiedzy, umiejętności i postaw prezentowanych przez pracowników. W efekcie audytu kompetencji otrzymuje się ważne informacje umożliwiające ukierunkowanie rozwoju zawodowego pracowników, a co za tym idzie – także racjonalizację inwestycji w kapitał ludzki.
Słowa kluczowe:
podejście kompetencyjne, pomiar kompetencji, profile kompetencyjne

THE IDEA OF EMPLOYEES COMPETENCIES' MANAGEMENT IN ORGANIZATION


Summary
The article discusses the process of competencies' measurement in an organization that applies competence management approach. The author focuses on two main stages of competencies' measurement: firstly – the process of identifying competencies that create profiles of job positions and secondly – the analysis of the level of knowledge, skills and attitudes among workers. The result of competence audit is a source of important information as it helps to characterize the direction of professional development, and thus to rationalize investment in human capital.
Keywords: competence approach, measurement of competencies, profiles of competencies