Zeszyty naukowe
Autor: Karolina Beyer 9
Strony: 9-21
pdf pełen tekst

Streszczenie
Współczesne otoczenie gospodarcze wymaga od menedżerów nowatorskiego podejścia do zarządzania organizacją i jej zasobami. Sukces przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy wymaga podjęcia działań w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym, stanowiącym główny potencjał firm.
Kapitał intelektualny, z uwagi na jego wielowymiarowy oraz niematerialny charakter, wymaga odpowiednich technik zarządzania. Proces zarządzania kapitałem intelektualnym w głównej mierze polega na identyfikowaniu jego elementów składowych, pomiarze, efektywnym wykorzystaniu i dalszym rozwoju jego potencjału. Zarządzanie kapitałem intelektualnym wymaga podjęcia działań w trzech jego obszarach: kapitału ludzkiego, strukturalnego i relacyjnego. Ponadto w procesie zarządzania kapitałem intelektualnym należy dbać o wzajemne relacje pomiędzy jego elementami składowymi, co pozwoli na zrozumienie istoty wpływu tego kapitału na wartość przedsiębiorstwa.
Celem artykułu jest zaprezentowanie procesu zarządzania kapitałem intelektualnym. Realizacja celu wymagała przedstawienia jego istoty oraz koncepcji zarządzania w trzech jego obszarach, tj. kapitale ludzkim, strukturalnym i relacyjnym.
Słowa kluczowe: kapitał intelektualny, zarządzanie kapitałem intelektualnym, kapitał ludzki.

THE PROCESS OF INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT AS A CHALLENGE FOR ENTERPRISES

Summary
Today’s business environment requires from managers innovative approach to management whole organization and its resources. The success of enterprise in knowledge-based economy requires activities in the field of intellectual capital management, which is the main potential of company. Intellectual capital and its multidimensional and intangible nature, require appropriate management techniques.
The process of intellectual capital management consists of: identifying components, measurement, efficient use and further development of its potential. Intellectual capital management requires efforts in three of its areas, such as: human capital, structural capital and relational capital. Moreover, when managing intellectual capital it is important to take care of the interaction between its components, which will allow to understand the impact of this capital on the company’s value.
The aim of this article is to present the process of intellectual capital management particularly in its three areas: human capital, structural capital and relational capital.
Keywords: intellectual capital, intellectual capital management, human capital.